За хората, решаващи проблеми със собствените си усилия

Сергей Петров бе един от менторите в първото издание на „Идейник” и съосновател на “Bee Smart Technologies”, която е една от стартиращите компании, които са финалисти в инициативата за социално предприемачество The Venture: Win the Right Way. Няколко месеца след финала на състезанието нашият репортер Оля разговаря със Сергей за иновативната им интегрирана система, която отваря нова ера в пчеларството, за участието в Идейник и какъв е пътят към промяната.

В момента твоята идея се състезава с още 27 старт-ъп компании за финансиране от проекта „The Venture”?

Всъщност нашите идеи наскоро получиха финансиране от един от фондовете на българския пазар „NEVEQ”, така че това, което правим със състезанието, е предимно да набираме PR и, разбира се, възможност за допълнително финансиране.

Как се роди идеята?

Идеята се роди спонтанно. Аз съм авиационен инженер, но малко по малко започнах да изпитвам афинитет към високите технологии. Започнах да се интересувам от експоненциално растящи технологични тенденции, което ме накара да мисля за приложения на тези тенденции. Дядо ми беше пчелар, но аз никога не успях да науча от него занаята. Разбирах, че пчелите умират и един ден през 2013 година ми хрумна, че все пак има достатъчно технологии, които да помогнат на пчеларите да се грижат по-добре за пчелите си. По тази причина реших, че трябва да се направи нещо. Обадих се на моя приятел Иван, който се занимава с бизнес, тъй като осъзнавах, че всяко едно начинание има нужда от стабилен бизнес-план, който да създаде устойчива идея и с него заедно направихме една концепция за „интелигентен кошер”.

Спомена дядо си. Пчеларството е традиционен занаят. Дали съвременните пчелари биха имали компетенцията да оперират с приложението?

Пчеларството е интересен занаят и различни хора се занимават с него. Ние бихме искали да имаме възможно най-голямо въздействие върху глобалното изчезване на пчелите и смятаме, че това ще стане, като се атакува най-голямата ниша. Отиваш при тези, които имат най-много пчели, например в Америка, където са 96% от всички пчели и там реално помагаш на един бизнес да расте. Като се развива бизнесът, хората виждат, че има добавена стойност от концепцията и съответно биха инвестирали усилия, за да се научат. Така че по-малките производители и любителите-пчелари също биха имали полза.

Взаимствана ли е отнякъде идеята?

Не. Но всъщност тя се трансформира много пъти, докато се превърне в това, което наистина би доставило някаква стойност на пчеларите. В самото начало ставаше въпрос за химическа система за засичане на пестицидите, но с навлизането в тази област постепенно разбрахме, че пестицидите не са най-големият  проблем на пчеларите. Всъщност техните операции имат нужда от по-различен тип подкрепа и така общо взето усъвършенствахме идеята до това, което тя представлява днес.

Идеалната цел?

Да намалим загубата на пчелни семейства в световен мащаб до под 5%.

unnamed
Екипът на Bee Smart Technologies

Да поговорим за „Идейник”. Каква беше мотивацията ти да участваш в като ментор в първото му издание?

Смятам, че в България има добър потенциал. Достатъчно квалифицирани хора, които са талантливи и можещи, които трябва да използват идеите си в по-продуктивна посока, отколкото да работят за аутсорсинг корпорация. Истината в България е, че всичко, което се случва в държавата, ограничава и пречи на младите хора да се развиват. Според мен единственият начин българите да просперират е да се насочат към новото и да използват „вълната“, която в момента набира скорост, а именно предприемачеството и идеите, които може да се развиват независимо от институциите.

Разкажи за идеите, която менторстваше?

Менторствах две много интересни идеи. Смятам, че форматът на Идейник е много интересен, защото позволява идеите да изкристализират на съвсем базово ниво. Вие ангажирате хора, които в повечето случаи дори не се познават добре , а работят заедно. Това, което наблюдавах , бе една много интересна динамика между екипите. Едно голямо предизвикателство , защото не всички участници бяха в България, а трябваше да работят заедно, за да постигат целите си. Накратко екип „Зеле” и екип „Компас” се представиха отлично, въпреки че срещаха единствени по рода си, а понякога и очаквани пречки по пътя в комуникацията, особено когато  не се поставят ясни цели. Но хубавото е, че с течение на времето идеите се развиха до нещо, което действително може да бъде продукт и доставя стойност на хората, избрани като целева група. Така че мисля, че форматът на Идейник е много подходящ точно за генериране на идеи, формиране на екипи, а какво ще се получи оттам нататък и дали ще продължат да развиват идеите, не е от толкова голямо значение според мен, точно защото хората се научават как да стартират нещо ново.

Какво ти даде „Идейник”?

Идейник ми даде вяра, че в България всъщност има много мотивирани хора да се занимават със социално предприемачество. Това ме радва, защото е в противовес с обичайното очакване на българина нищо да не се случва и никой да не го е грижа за другите хора, да се търси печалбата преди всичко. В Идейник сте успяли да намерите хора, които действително са подразнени и разочаровани от нещо, което наблюдават, и са склонни да решат със собствените си усилия.

Една трудност, през която успяхте да преминете с твоите екипи?

Това, което се случи в един от екипите бе, че идеята се оказа all over the place. Искаха да помогнат на всички веднага, по всякакъв начин. Като трудността в случая беше да се разбере кое е най-малкото нещо, което може да се предостави на избраните клиенти, за да може да им даде някаква добавена стойност, така че те да бъдат доволни.

Весела случка от процеса на работа?

Може би опознавателната среща, най-първата такава. Аз се намирах от другата страна на света, с гаден интернет. Тук беше зима, а аз бях на плажа в Чили и беше доста весело да се запознаем по този начин – аз гол до кръста, те с шуби.

Какво научи по време на състезанието?

Научих, че има правилен и грешен начин да представяш хората, имайки предвид, че екипите, които се сформират в Идейник са супер динамични. Като пуканки хвърчат едни идеи, опитват се да ги уловят, да направят много неща и същевременно много от тях остават недовършени, незапочнати и аз си дадох сметка, че сам трябва да управлявам подобна връзка, особено когато съм ментор.

Добра идея за представяне на човек?

Първо да изискаш от страната, която иска да бъде представена, точната причина, поради която се търси подобно партньорство. После да помислите заедно дали това е най-добрият начин и дали това е най-правилната връзка и когато реално се направи връзката, човекът, който я е направил да проследи дотам, докъдето може да посредничи разговора между своя партньор и хората, на които бива предложена идеята.

Какво не очакваше от Идейник?

Честно казано не очаквах толкова интересни идеи за толкова кратко време да се развият до нещо, което действително би могло да бъде бизнес. Защото все пак това, което правиха беше да проучат дали това, което са подхванали би могло действително да бъде един устойчив бизнес.

Как се превръща една идея в реалност?

Първо трябва да се знае към кого е насочена идеята и най-важното нещо е да се знае човекът, към когото е насочена, какви проблеми изпитва, за да може да я адресираш правилно. Това не значи да не спазваш желанията на потенциалните си клиенти, но по-скоро да ги пречупваш постоянно през призмата на това, което е твоята визия, спрямо това, от което те имат нужда.

Една голяма всеобща заблуда, която би искал да разрушиш?

Бих искал да разруша мисловната настройка на хората, които са подтиснати от злободневието и мислят, че всичко отива по дяволите. Бих искал да разруша мита, че това, което се случва по новините е представителна извадка за това, което се случва в една държава. Защото все пак става въпрос за медии, които искат да имат някакъв тираж. Които се опитват да спекулират с най-човешкото у хората и смятам, че това е изключително грешно. Бих искал да видя как хората се информират сами себе си – търсят информацията, вместо да очакват тя да им бъде предоставяна.

Какво е да се чувстваш като част на промяната на България?

Не се чувствам все още част от промяната в България. Ще се почувствам така, когато ние бъдем успешни, защото това, че имаме финансиране, това, че ни дават по новините за мен не е успех. За мен успех би било, когато имаме реална метрика, която показва резултати в спасяването на пчелите, ако оптимизираме операциите на пчеларите или ако екип, който съм менторствал в Идейник, успява да направи нещо. Тогава наистина ще се чувствам като част от промяната.

Ако можеш да направиш паралел между световния конкурс, в който участваш и Идейник?

Трудно е да се направи паралел, защото Чивас, не е социален формат, той не цели да подпомага социалните предприемачи от гледна точка на това да седне и да работи с тях. Целта е да им се даде гласност. Докато вие правите нещо съвсем различно. Вие помагате на хората да осъзнаят идеите си и да започнат реалната работа върху тях. Така че бих казал, че подобни неща по-скоро се допълват, отколкото да са в една и съща кошница.

Какво би казал на бъдещите участници в Идейник?

Не се страхувайте да се проваляте.

И за финал.. Тук или Там?

Тук :)

Ако искате да подкрепите Сергей и неговия екип, гласувайте до неделя, 12 юни тук. Не забравяйте да споделите с приятели! Всеки глас увеличава финансирането за иновация, която ще спаси пчелите и света!